Запорізький бізнес потребує професійних кадрів

1

1У світлі євроінтеграційних процесів часто в першу чергу ми ведемо мову про необхідність відповідності української продукції європейським нормам та стандартам. Проте, небагато говоримо про вагому роль персоналу у цьому процесі. Тим часом, процедура підготовки професійних кадрів, узгодження їх кваліфікації з професійними стандартами ЄС має бути конкурентною перевагою як на зовнішніх, так і внутрішньому ринку.

Стрімкий науково-технічний прогрес вимагає від людини відповідати швидким змінам. Як не залишитися в стороні від тенденцій сучасного розвитку? У багатьох європейських країнах ця проблема вирішена за допомогою концепції безперервної освіти.

Наприклад, у Франції спеціальний закон про безперервну освіту був прийнятий ще у 1971 році. Сьогодні ж у країні існує тісний взаємозв’язок загальної та професійної освіти, що доповнюється підготовкою на виробництві.

Ще один світовий досвід, що варто наслідувати, — організація дуальної освіти. Це — рішення у сфері профтехосвіти, поєднання теорії і практики.

Великий досвід з розвитку такої системи освіти має Німеччина: приблизно половина молодих людей після школи освоюють одну з 350 офіційно визнаних державою робітничих професій. За такою системою 3-4 дні на тиждень на німецькому підприємстві ведуться практичні уроки, а теорія викладається 1-2 дні у професійній школі.

Також переваги дуальної освіти оцінили Австрія, Франція, Литва, Казахстан та багато інших країн.

Криза – час для змін

або Як підготувати Українського робітника?

На жаль, в Україні сьогодні склалася кризова ситуація з фінансуванням професійно-технічної освіти.

Також треба брати до уваги проблеми відтоку професійних кадрів за кордон, відсутність державної політики у напрямку підвищення іміджу робітничої професії, непопулярність професійної освіти серед молоді, яка у переважній більшості прагне одразу після школи вступити до вищого навчального закладу.

Сучасний стан справ у сфері профтехосвіти обговорювали під час «круглого столу» за участю топ-менеджерів з управління персоналом провідних підприємств Запоріжжя. Про потребу у молодих професійних кадрах та переваги дуальної системи освіти, організацію підвищення кваліфікації співробітників говорили представники заводів «Дніпроспецсталь», «Іскра», ЗМКБ «Прогрес», «Запорізького заводу високовольтної апаратури», «Запорізького титано – магнієвого комбінату» та інших.

Криза повинна бути використана для того, щоб змінити профтехосвіту на краще – теза, з якою складно посперечатися. Адже роботодавці довірятимуть цій системі лише тоді, коли знатимуть, що вона випускає фахівців, які  відповідають потребам виробництва, їх не треба перенавчати, вони  можуть приступити до роботи та успішно працювати. Можливість підготувати для себе кадри точно «під замовлення» якраз і надає дуальна освіта.

Заступник директора з управління персоналом та соціального розвитку ТОВ «ЗТМК» Людмила Василега розповідає, що елементи дуальної програми професійного навчання освіти на їхньому та деяких інших запорізьких підприємствах вже запроваджуються. Це допомагає відібрати учнів для кадрового резерву, сформувати у них необхідні навички, успішно провести їх професійну, соціальну адаптацію.

—         Якщо ми (підприємства – ред.) об’єднаємося, виробимо спільні підходи, уніфіковані стандарти, то це стане поштовхом до змін в системі освіти, — зазначає Людмила Василега. — Соціальним партнером на цьому шляху може стати Запорізька торгово-промислова палата, що має досвід освітньої діяльності, багаторічні міжнародні зв’язки.

Заступник директора з персоналу ПАТ «Запорізький трансформаторний завод» Анна Гайдаєва теж підтримує необхідність об’єднання сумісних зусиль підприємств щодо розвитку дуальної системи навчання:

— Особливо актуальним це є за умови потреби додаткової реструктуризації на підприємстві та залучення професійних кадрів, а саме робочих за ключовим фахом. Підприємство зі свого боку готове брати участь у процесі створення єдиного центру координації щодо розвитку дуальної системи навчання, надавати і надалі місця для проходження практики, з можливістю працевлаштування на кінцевому етапі з урахуванням потреб підприємства.

Під час «інформаційного мосту» запорізькі фахівці з персоналу змогли поспілкуватися з провідним спеціалістом Міжгалузевого Лейпцизького центру професійної освіти та підвищення кваліфікації Томасом Дресслером:

— Центр є дочірнім підприємством Торгово-промислової палати Лейпцига та частиною професійної системи дуальної освіти.

По-перше, ми працюємо для підприємств регіону та допомагаємо проводити практичне навчання. По-друге, організуємо курси підвищення кваліфікації для вже сформованих спеціалістів та сприяємо їх кар’єрному зростанню.

Дійсно, у багатьох країнах, де працює система дуальної освіти, Палата є своєрідним оператором робіт, заключає угоди з підприємствами на підготовку необхідних кадрів, координує роботу з організації практики у процесі навчання персоналу.

Сьогодні участь підприємницької спільноти у реалізації освітніх програм є визначальним фактором у питанні підготовки кадрів. У реалізації проекту дуальної освіти необхідна системна взаємодія представників освіти, бізнесу та підтримка з боку регіональних торгово-промислових палат.

Один з основних кроків до цього — створення Міжгалузевого центру професійної освіти при Запорізькій ТПП.

Центр зміг би об’єднати всі підприємства Запоріжжя, що мають ліцензію на підготовку або перепідготовку свого робітничого персоналу та координувати роботу відділів технічної освіти підприємств, надавати освітні та методичні послуги.

P1010429 P1010417 1